Mesaj către cititor:

Bun venit!
Întreg conținutul acestui blog îmi aparține, cu excepția imaginilor și a situațiilor în care precizez altfel. Dacă totuși copiezi ceva de aici, menționează-mă drept sursă.

Lecturi plăcute!

marți, 26 iunie 2012

Articolul de marti: Bibliotecari/e Ep.4


După o altă pauză am revenit cu un nou episod din serialul meu. Deși inițial voiam să creez un serial de șapte sau chiar opt episoade, între timp m-am răzgândit și am decis să îl scurtez, în așa fel încât cel de azi este ultimul episod. Acum voi prezenta pe scurt ultimele patru tipuri de bibliotecari, așa după modul în care am considerat eu că ar fi bine să îi tipologizez:

4. Bibliotecarul/a mereu ocupat/ă, dar amabil/ă. Întotdeauna l-am văzut făcând ceva, indiferent că muncea ceva la computer, aranja cărțile pe rafturi ori punea fișele în ordine, mereu era ocupat cu ceva. Ceea ce a fost mereu de apreciat e faptul că niciodată, dacă nu mai era altcineva disponibil, nu lăsa cititorul să aștepte ci își lăsa treaba pentru mai târziu.
5. Bibliotecarul/a tânăr/ă și drăguț/ă. De obicei proaspăt angajată, pe care ceilalți colegi o „împing” mai mereu să interacționeze cu publicul cititor. De cele mai multe ori, astfel de bibliotecari/ bibliotecare sunt amabili, drăguți și amuzanți care te spijină și te ajută până văd că ai reușit să îți îndeplinești scopul propus la intrarea în bibliotecă.
6. În contrast cu tipul de bibliotecar/ă de mai sus se găsește bibliotecarul/a fitzos/oasă și arțăgos/oasă. În relația cu asemenea persoane cel mai bine e să nu ai prea multe de cerut sau aflat. De cele mai multe ori se așteaptă ca tu să știi exact ce cauți, de la autor până la locul apariției, chiar și locul în raft dacă se poate, iar o semnătură plasată greșit ori o zi întârziere se pot transforma într-un adevărat calvar pentru cititor. Aceste persoane dovedesc clar că „relațiile cu publicul” nu este domeniul care li se potrivește. Le recomand o schimbare de carieră.
7. Ultimul tip: Bibliotecarul/a bătrân/ă enervant/ă câteodată și puțin cam surd/ă de cele mai multe ori. În cazul de față, vârsta de pensionare din ce în ce mai înaintată poate fi vinovata. Este neplăcut să fie nevoie să repeți un titlu ori un autor de două-trei ori și asta pe un ton ridicat pentru ca la final, pe lângă privirile reprobatoare din partea celorlalți cititori să primești și un răspuns de tipul „Acest titlu nu se află în bibliotecă/ este împrumutat” însoțit de un „vă rog să vorbiți mai încet deoarece vă aflați într-o bibliotecă.” Să nu îmi spuneți că într-o astfel de situație nu vă vine să faceți cale întoarsă dacă observați că acesta este singurul bibliotecar disponibil.
Cu greu mare, cu amânări și întârzieri am ajuns și la finalul acestui serial de articole. Mulțumesc cititorilor pentru sprijin și urez tuturor Lecturi plăcute!    

9 comentarii:

  1. chiar ca ai avut ceva experiente cu personalul din biblioteci! altfel nu-mi explic cum ai putut scrie atat:)sper ca in viitor sa intalnesti numai bibliotecare simpatice, amabile si gata sa te ajute!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi-ar placea ca eu sa fiu bibliotecarul si sa pun in aplicare ceea ce am invatat sau ce am trait, ca cititor.

      Ștergere
    2. Dar care ar fi ...cerintele pentru a putea fi un bibliotecar?

      Ștergere
    3. La începuturi bibliotecarul avea sarcina de a colecta și depozita documente. Astăzi, profesia de bibliotecar a căpătat implicații culturale, spirituale și științifice.
      Înainte de toate, bibliotecarul trebuie să fie un bun cunoscător și propagator al cărții și al culturii, să știe să selecteze din multitudinea de documente, pe cele mai valoroase și mai utile, în funcție de necesitățile și sarcinile bibliotecii.
      Pe de altă parte, bibliotecarii trebuie să cunoască nevoile de lectură ale cititorilor, să le îndrume acestora lectura, să realizeze și să coordoneze activități socio-culturale.

      Dacă vrei să știi mai multe pot să îți trimit pe mail o bibliografie, cu titluri pe care le vei găsi cu siguranță în orice bibliotecă județeană.

      Lecturi plăcute!

      Ștergere
    4. Cu un "Re: " intarziat, da! chiar as fi incantat sa ma uit peste acele titluri

      Ștergere
  2. Să zic că eu sper să fiu bibliotecarul mereu ocupat... dar drăguţ şi amabil... deşi sunt mai aproape de pensie decât restul colegilor mei şi câteodată chiar nu aud bine :) În rest, apreciez faptul că ţi-ai făcut timp să scrii despre noi, chiar dacă experienţele pe care le-ai avut nu au fost prea plăcute. Îţi doresc să devii bibliotecar, pentru că sunt convinsă că ai fi unul foarte bun. Este adevărat ce-ai zis mai sus, bibliotecarul a devenit acel om "multilateral dezvoltat" despre care se vorbea în comunism. Trebuie să ai cultură, să poţi să vorbeşti despre ceea ce ştii, să poţi să recomanzi, în funcţie de om şi de preferinţele lui de lectură. Pe lângă asta trebuie să fii stăpân pe meserie, să ştii să utilizezi programul specializat şi să poţi să susţii activităţi diverse de popularizarea a cărţii. În plus, dacă ai şi secţie de Biblionet, cum am eu la Filiala3 - trebuie să poţi să-i ajuţi şi să-i îndrumi în tainele calculatorului şi ale internetului pe cei doritori. Mulţumesc mult şi sper, din suflet, să ajungem colegi de breaslă :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Mă bucur că am scris ceva care captivează interesul cititorilor mei.
    Nu era obligatoriu să te regăsești în tipologiile mele, deoarece ele se bazează pe experiența mea și nu am pretenția ca ele să fie universal valabile.
    Cât despre a deveni colegi de breaslă, e o idee ce îmi surâde, așa ca, dacă auzi de vreun post disponibil dă-mi un semn ;)

    RăspundețiȘtergere
  4. In ajutor sau spre clarificare o poza a sistemului.

    http://www.slideshare.net/cdbclub/poster-ro

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mersi de vizită și interes!

      Într-adevăr, și sistemul acesta, ca mai toate din țara asta suferă de pe urma anilor de comunism.
      Sper ca fiecare din noi să poată schimba câte ceva!

      Ștergere

Important!

Pe acest blog au fost activate comentariile Google Plus. Pentru a lăsa un comentariu este nevoie să vă autentificați cu contul google.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...