Mesaj către cititor:

Bun venit!
Întreg conținutul acestui blog îmi aparține, cu excepția imaginilor și a situațiilor în care precizez altfel. Dacă totuși copiezi ceva de aici, menționează-mă drept sursă.

Lecturi plăcute!

joi, 7 iunie 2012

Recenzia de joi: George R.R. Martin - Festinul Ciorilor


Până nu de mult „Festinul Ciorilor” era ultimul volum publicat din saga Cântec de Gheață și Foc. Între timp a apărut și mult-așteptatul „Dans al dragonilor” astfel că „Festinul...” și-a pierdut privilegiul de cel mai recent volum. Dar să nu mă mai lungesc cu vorba și să vă spun ce aduce nou acest al patrulea volum. Ei bine, continuă povestea din celelalte trei, o duce mai departe, sau dacă vreți, mai aproape de iarna nemiloasă pe care ruinata casă Stark o tot anunța prin motto: Winter is coming.



Acest volum are o structură sferică deoarece începe printr-un prolog plasat la Citadelă (locul unde sunt educați maesterii) și se încheie tot acolo, doar că între timp, noi ca cititori, am aflat mult mai multe despre personaje pe care nici nu le cunoșteam până în acest volum sau le-am considerat neînsemnate. O altă „ciudățenie” a acestui volum ar fi faptul că nu toate capitolele au numele unor personaje, unele dintre ele au poreclele lor, altele au sintagme drept titlu și toate acestea la un loc dau puțin peste cap structura implementată de autor, în mintea cititorului, încă din primul volum.

Acțiunea prezentată în „Festinul Ciorilor” e doar o parte din evenimentele din Westeros și nimic din Essos, iar motivele pentru această împărțire a acțiunii, pe care o va completa „Dansul Dragonilor”, le veți afla din nota autorului din finalul volumului, asta dacă aveți răbdare să citiți tot până acolo, dacă nu, mergeți de la bun început la final, citiți textul ăla, să aveți sufletul împăcat când vă apucați de lecturat.

Deoarece autorul ne-a obișnuit cu o puzderie de personaje, era și normal ca în volumul acesta să introducă altele noi, după ce, o mare parte dintre ele le-a decimat fără regrete în volumele precedente lăsând cititori și cititoare cu ochii umezi sau înotând de-a dreptul în lacrimi. Personajele a căror evoluție e urmărită în cele peste nouă sute de pagini sunt cele care au avut sau au ceva legături cu Debarcaderul Regelui precum:
-          - Regina Cersei, care este mai mereu bântuită de amintiri din tinerețe, când o maegi i-a prevestit necazurile și nefericirile de care va avea parte, și care par să se îndeplinească una câte una.
-          - Alayne Stone fiica bastardă a lordului protector din Vale, lordul Petyr Baelish. Cu siguranță vă amintiți cine e Alayne din „Iureșul Săbiilor”, dacă nu, nu vă faceți griji, vă veți aminti cu siguranță odată ce veți citi capitolele dedicate ei.
-          - Brienne din Tarth cea care a plecat în căutarea fiicelor lui Catelyn Stark, Sansa și Arya cu speranța de a-și ține cele două promisiuni făcute, una către Catelyn, cealaltă către Jamie.
-         -  Jamie Lannister, conducătorul gărzii regelui nu se mai simte atât de apropiat de sora sa, regina Cersei, acum după ce a rămas și fără mâna dreaptă și fără abilitățile sale de mare războinic.
-          - Doran Martel împreună cu tot Sunsprear-ul ne este prezentat împreună cu o multitudine de amănunte ce ne dau de înțeles că pe viitor vor fi mult mai implicați în luptele din Westeros.
-          - Asha Greyjoy și rudele sale, krakeni, avizi de bogății și putere și de dobândirea Tronului de Fier.
-          - Și nu în ultimul rând, Arya Stark, cea care pe finalul volumului anterior folosise moneda și cuvintele „Valar morghulis” și pentru care a primit răspunsul „Valar Dohaeris”. Aventurile ei o poartă pe tărâmuri tot mai necunoscute unde este supusă unor numeroase încercări.



„Festinul Ciorilor” nu este decât o nouă rundă de răspunsuri la întrebările volumelor anterioare și un nou set de întrebări a căror răspuns le vom găsi în volumele următoare ale acestei magnifice saga: Cântec de Gheață și Foc.

11 comentarii:

  1. Felicitari pentru ca l-ai terminat!

    La vremea cand l-am citit eu, chiar era ultimul, asa ca din cauza asta, mi-a displacut inca de la inceput intr-o mica mica miiica masura. Oricum, mi se pare cel mai ciudat volum de pana acum.

    In primul rand, au aparut foarte multe personaje noi, in timp ce altele precum Jon sau Dany n-au avut niciun capitol, si am simtit acut lipsa lor (adevarat, Dansul a compensat). De asemenea, am remarcat si eu schimbarea titlurilor capitolelor, si nu pot sa spun ca m-a incantat asta. In schimb, am iubit la volumul 4 faptul ca Jaime a avut atat de multe capitole dedicate, astfel incat mi s-a parut ca ni se ofera o noua latura a personajului, una asbsolut superba. Cand am terminat cartea, ajunsesem sa-l plac chiar destul de mult si sa-mi doresc sincer sa nu moara. Ba am si reusit sa uit o vreme (scurta, adevarat) cat de mult l-am detestat pentru ce i-a facut lui Bran.

    Asadar, desi mi-a placut mai putin decat alte volume din serie, Festinul Ciorilor este cartea care a reusit sa-mi arate cel mai bine cat de usor poti judeca gresit pe cineva si cat de usor schimbarea punctului de vedere poate prezenta noi fete surprinzatoare ale personajelor.

    PS: Ah, si am ajuns s-o urasc pe Cersei. Nu ca mi-ar fi placut inainte, dar dupa 4 a devenit detestabila de-a dreptul.

    RăspundețiȘtergere
  2. De terminat îl terminasem de vreo lună, dar nu am avut timpul necesar să scriu recenzia, iar după ce am scris-o nu am avut timp să o postez aici, apoi mi-am zis să aștept până la încheierea sezonului doi, pentru că părea un moment potrivit. Iată că ieri, în tren am avut posibilitatea să postez recenzia, singura pe care o mai aveam pregătită.

    Spre deosebire de tine eu nu am uitat că Jamie încă e un Lannister cum am uitat de Tyrion în momentul în care a devenit Mână - și de atunci îmi place tot mai mult de el. Trebui totuși să recunosc că mi-a plăcut reacția lui la primirea scrisorii lui Cersei, dacă într-adevăr se ține de cuvânt, atunci voi încerca să-l iert.

    Un alt lucru marcant: au fost unele momente în care aproape credeam că Alaya Stone chiar e fiica lui Baelish, ar fi foarte interesant de aflat că într-adevăr așa e. :)

    Lecturi plăcute, tuturor!

    RăspundețiȘtergere
  3. Aşadar, te-ai întors?

    Trebuie să mă apuc să citesc toate cărţile cap-coadă.
    Serialul îl urmăresc dar ...deşi îmi place, parcă mă dezamăgeşte faţă de ceea ce citesc în recenzii

    RăspundețiȘtergere
  4. Să zicem că m-am întors, așa pe jumate, că mai am de învățat; dar așa, în câte o pauză mai scriu una-alta. Promit că voi scrie cât de curând și în BP.

    În ceea ce privește GoT pot să îți spun că primul sezon e destul de fidel primului volum, în timp ce al doilea are pe alocuri deviații mari, probabil și din rațiuni economice (la 6 milioane de euro/ episod e de înțeles).

    Spor la citit!

    RăspundețiȘtergere
  5. Am cumpărat cărţile pentru fiica mea. Ea le-a citit pe nerăsuflate şi acum a rămas să le citesc şi eu. N-am vrut să văd serialul tocmai pentru că vreau să citesc întâi cartea. Este greu să mă apuc, pentru că stau prost cu timpul, am o grămadă de alte lecturi de citit şi ele sunt multe ca volume şi ... număr de pagini. Totuşi, am citit că această a patra parte ("Festinul Ciorilor") a seriei Cântec de gheaţă şi foc, a ajuns pe primul loc, în lista de bestsellere a New Work Times şi Wall Street Journal. Voi reveni, eventual cu un comentariu după ce citesc cartea, cărţile :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Spor la citit! Oricum, volumul 4 nu e nici pe departe atât de bun ca volumul trei, dar oferă răspunsuri așteptate încă din primul volum și asta îl face mai ușor de citit.
      Comparativ cu alte cărți fantasy de care suntem invadați, saga Cântec de Gheață și Foc e magnifică.

      Ștergere
  6. par interesante cartile scrise de George R.R. Martin. eu n-am citit nici macar una, asa ca intrebarea mea este urmatoarea: cu care ar trebui sa incep? sunt dispusa sa incerc, prea multa lume citeste si adora acest gen. multumesc:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă vrei să citești romanele fantasy ale lui Martin, atunci trebuie să începi cu începutul: „Urzeala Tronurilor” (A Game of Thrones), apoi cu „Încleștarea Regilor” (A Clash of Kings), continui cu „Iureșul Săbiilor” (A Storm of Swords), cu „Festinul Ciorilor” (A Feast for Crows) și ultima publicată „Dansul Dragonilor” (A Dance with Dragons). Seria, deși neterminată încă, va mai conține două volume Winds of Winter și A Dream of Spring. Asta, dacă autorul nu decide altfel între timp.
      Însă Martin e cunoscut și apreciat și pentru SF-urile sale. De curând, cei de la Nemira au publicat traducerea romanului său de debut „Lumina ce se stinge” (pun și eu recenzia cât de curând), dar mai are cărți precum „Fuga Vânătorului”, „Peregrinările lui Tuf”, „Zburătorii nopții” ori „Regii nisipurilor”, plus antologii la care a colaborat.
      Am observat că romanele istorice îți plac, așa că te va cuceri saga Cântec de Gheață și Foc (A Song of Ice and Fire) cu atmosfera ei medievală, cu intrigi și trădări și cu elemente fantasy subtile sau mascate.
      Spor la citit!

      Ștergere
    2. Salut, am o nelamurire cu privire la Festinul Ciorilor, si anume ca la Nemira e pachetul acela cu toata seria unde volumul vizat are 840 pag , pe cand mai exista vol 1 si 2 individuale si impreuna au 1352 pag.Crezi ca o sa pierd mult din poveste daca iau pachetul ce contine cartea cu mai putine pagini ?
      Multumesc anticipat.

      Ștergere
    3. Bănuiesc că pachetul are volumele în format hardcover. Asa le am și eu. Iar celelalte sunt paperback, în format de buzunar. Nu știu să fie diferențe de conținut. Diferența la numărul de pagini a ieșit din dimensiunile cărților.
      Cea cu 840 (deși eu știu că are 900+anexe) are mai puține pagini din cauza faptului că paginile sunt mai mari și încap mai multe cuvinte/ pagină decât în varianta în 2 volume.
      Sper că ți-am putut fi de folos. Spor la citit!

      Ștergere

Important!

Pe acest blog au fost activate comentariile Google Plus. Pentru a lăsa un comentariu este nevoie să vă autentificați cu contul google.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...