vineri, 16 noiembrie 2012

Recenzie: Anthony Capella - Ofițerul stării civile

Nu intenţionam să îmi cumpăr acest roman, darămite să îl mai şi citesc. Însă, unei bune prietene îi tot sclipeau ochii după el prin toate librăriile online şi offline. Mie mi s-a ivit ocazia să în achiziţionez la doar 18 lei, fiind reprezentant Rao Direct, şi având astfel acces lejer la promoţiile lor. Ea nefiind la momentul respectiv în ţară am întrebat-o, printr-un mesaj, dacă să îi achiziţionez şi ei un exemplar. Cum răspunsul s-a lăsat aşteptat, iar eu aveam un termen pe care nu-l mai puteam amâna am decis să cumpăr doar o carte, în ideea că o voi răsfoi puţin şi dacă îl mai vrea, i-l cedez.

După câteva zeci de pagini am constat că nu era doar un simplu roman siripos plin de pupături şi îmbrăţişări, în care toată lumea trăieşte fericită cu toată lumea şi fiecare şi-o trage (aici nu m-am putut răbda să nu fiu explicit) cu cine îi place. De fapt Ofiţerul stării civile e un roman de seducţie culinară, după cum am aflat de pe goodreads. Ce însemnă roman de seducţie culinară? Adică un roman în care dragostea trece în primul rând prin stomac şi după aceea coboară mai jos, între picioare ;)
Ma citisem eu cărţi despre mâncăruri, gospodine şi ceva iubire presărată pe acolo, cărţi precum Mâncaţi tort! de Jeanne Ray sau Bucătăria Francescăi de Peter Pezzelli; să nu mai vorbim că în descrierea gastronomică a Franţei, prin romane delicioase, Peter Mayle e maestru; deja divaghez.
Contextul istoric este Italia anului 1944 adică în plinul celui de-Al Doilea Război Mondial. Livia Pertini, personajul principal feminin este o renumită bucătăreasă într-un birt dintr-un sătuc de la poalele Vezuviului, la câţiva kilometri de Napoli. Prima parte este destul de rapidă: Livia de îndrăgosteşte de Enzo, un tânăr soldat din Napoli, el se îndrăgosteşte de ea, de inaccesibilitatea ei, dar mai ales de ceea ce ştie să prepare din paste, roşii, busuioc şi mozzarela de bivoliţă.
Atrocităţile războiului vor distruge însă proaspătul lor cămin cum au făcut-o cu milioane de alte cămine din întreaga lume. Frumoasa Livia se întreabă cum va supravieţui, fără soţ şi fără sprijin material într-o perioadă de teamă şi foamete.
În același timp, în Napoli este trimis căpitanul James Gould pentru a ocupa poziţia de ofiţer al stării civile, adică bărbatul desemnat să îi convingă pe soldaţii britanici să renunţe la căsătoria cu seducătoarele italience. În momentul în care se îndrăgosteşte de Livia şi gustoasele ei bucate James Gould se vede nevoit să încalce propriile sale principii cât şi atribuţiile funcţiei sale.
Peste pasiunea şi focul dragostei celor doi care se manifestă şi pe care autorul nu ne privează de a fi martori şi adaugă focul şi erupţia Vezuviului dând astfel un nou curs evenimentelor.

Citiţi Ofiţerul stării civile, de Anthony Capella editată de Rao în 2010 şi vă promit că veţi dori să savuraţi şi voi câteva porţii de paste presărate din plin cu pasiune.

Linkuri de achiziție: