vineri, 1 februarie 2013

Recenzie: Maeve Binchy - Nopți cu ploi și stele

Meleagurile încântătoare ale Greciei constituie fundalul unui roman surprinzător de savuros și sentimental totodată.
          O scenă tragică, o barcă în flăcări, în golful din Aghia Anna unește prin fire invizibile patru turiști: Fiona, o asistentă medicală irlandeză, Thomas, profesor universitar în California, Elsa, prezentatoare TV în Germania și David, un englez cam timid.
          De-a lungul romanului dar mai ales la început, taverna lui Andreas, de pe colina, constituie un catalizator al relației dintre cei patru. Acțiunile fiecăruia combinate, cum ar fi o excursie la Kalatriada sau înmormântarea celor de pe vas, formează un vârtej ce atrage și viețile sociale ale personajelor secundare, scoţându-le de pe făgașurile lor normale.

După o prealabilă cunoaștere a personajelor și a caracterelor acestora, în restaurant, începe adevărata acțiune. Inițial este urmărit fiecare personaj sau grup de personaje ca mai apoi toate planurile narative să ajungă să se împletească spre a forma un fir epic compact și o poveste bine țesută.
Chiar și într-un loc atât de îndepărtat cum este Aghia Anna, problemele, grijile, dorințele și dorul după cei dragi nu-i lasă pe niciunul să se bucure de liniștea, frumusețea și pitorescul peisajului.
Spiritul energic și trupul plin de vitalitate al Vonniei, personajul principal, îi pune pe toți în mișcare, îi trezește la viață și le ridică moralul celor din jurul ei atunci când aceștia sunt copleșiți de necazuri: Elsa este „vânată” de colegii ei din televiziune și de Dieter, un fost iubit; Fiona îl iubește necondiționat pe Shane care, la rândul lui, nu face altceva decât să o rănească atât fizic cât și sufletește; Thomas nu se poate obișnui cu ideea de a fi departe de fiul său, Bill, în anii cruciali pentru creșterea și educarea acestuia, deoarece după divorț, fosta lui soție s-a recăsătorit, iar el nu-l poate suporta pe Andy, noul soț; Iar David nu vrea să preia responsabilitățile conducerii firmei tatălui său deoarece i se pare că nu are talentul necesar pentru a conduce afacerea familiei. Așa că toți s-au refugiat în acest sătuc pentru a-și pune ordine în gânduri și viață. De asemenea o dramă sufletească trăiește și Andreas, deoarece mult iubitul său fiu este plecat în America ca urmare a unei certe aprige. Incendiul ce a distrus barca lui Manos îl face pe bătrânul tată, să reconsidere relația dintre el și fiul său, în clipele în care vede cât de scurtă poate fi viața și încearcă reconcilierea printr-o scrisoare: „...Asta te face să vezi totul într-o lumină și tot ce s-a întâmplat înainte deja pare lipsit de importanță...”
           Finalul operei aduce rezolvarea într-un fel sau altul a tuturor problemelor personajelor implicate. Având în vedere că începutul este dramatic, sfârșitul trebuia să fie cu happy-end. Astfel că încheierea, puțin cam previzibila, nu știrbește din frumusețe și din efectul asupra sentimentelor cititorului, făcându-l să verse o lacrimă pentru prietenii săi din cele peste 300 de pagini ale cărții.

Lecturi frumoase!