joi, 30 mai 2013

Recenzie: Clive Cussler & Paul Kemprecos - Șarpele

Cel dintâi roman al seriei Dosarele Numa vi-l prezint în rândurile următoare. Sarpele este primul roman în care cititorii fac cunoştinţă cu duo-ul Kurt Autin – Joe Zavala, un duo echivalent cu cel din seria mai lungă a lui Cussler, alcătuit din cunoscuţii Dirk Pitt şi Al Giordino. Ca oricare din romanele pline de aventură şi mister ale lui Cussler, şi acesta respectă reţeta dovedită de succes în numeroasele romane publicate până în prezent.

Echipa de arheologi din care face parte şi Nina Kirov, specialist în arheologie marină face o descoperire uimitoare, o descoperire care ajunge la urechile cui nu trebuie şi determină un lanţ întreg de crime atroce, doar pentru a ascunde nişte descoperiri ce pot modifica definitiv istoria precolumbiană. În momentul în care Kurt o salvează pe frumoasa Nina din apele Marocului şi se implică în proiectele ei împreună cu toată echipa de proiecte speciale din cadrul NUMA, pe care o conduce, ajunge inevitabil în vizorul bogătaşului texan Don Halcon. Acesta conduce o organizaţie secretă al cărei rol a fost, de sute de ani, ştergerea oricărei dovezi ale vreunui contact pre-Columbian între lumea veche şi cea nouă. Recentele descoperiri confirmă că diferitele civilizaţii antice de pe glob au făcut negoţ şi schimburi interculturale cu mult înainte ca expediţiile lui Cristofor Columb să descopere America.

Talentul lui Cussler de a împleti legende şi evenimente reale nu se opreşte aici, ci reuşeşte ca întregul fir narativ să-l conecteze la tragicul accident al transatlanticului Andrea Doria şi să îi dea şi-o explicaţie. Andrea Doria este lovită din plin de nava Stockholm într-un accident ciudat deoarece ar fi imposibil ca două nave cu aparatură modernă de navigaţie să se ciocnească pe un ocean imens. Cine este vinovat de acest lucru ne spune Cussler în romanul său.
Sper că v-am stârnit curiozitatea asupra evenimentelor pe care autorul le redă în cartea sa, scrisă în colaborare cu Paul Kemprecos. Seria Dosarele NUMA mai conţine volumele Aurul Albastru, pe care l-am citit cu ceva vreme în urmă şi Gheaţa de Foc care mă aşteaptă în bibliotecă.
Îmi plac şi întotdeauna mi-au plăcut romanele scrise de Clive Cussler pentru adrenalina pe care o insuflă cititorilor dar şi pentru informaţiile istoice de care abundă şi pentru credibilitatea descrierilor sale. Reuşeşte într-o mare măsură să mă facă părtaş la acţiunile lui Kurt şi Joe sau la descoperirile uluitoare pe care tehnologia de care dispune i le relevă lui Hiram Yaeger sau la cercetările istorico-culinare pe care le desfăşoară rotofeiul Julien Perlmutter.

Şarpele este un roman bun de pus sângele în mişcare şi să vă dea poftă de viaţă într-o zi moleşitoare de vară.