joi, 9 ianuarie 2014

Recenzie: Maj Sjowall și Per Wahloo - Roseanna

Această nouă apariție la editura All m-a atras din prima. Coperta neagră și acel crime scris după bestseller au constituit argumentul supreme când m-am decis să achiziționez ceva din librărie. După cum am aflat citind cartea, acesta este primul volum dintr-o serie ce îl are pe Martin Beck ca protagonist, ca detective principal în niște cazuri greu de descâlcit.
În lacul Boren, în Suedia, este descoperit un cadavrul al unei femei tinere și destul de frumoase. Problema e că nimeni nu o recunoaște și nimeni nu o caută, astfel că ancheta pare să se sfârșească chiar înainte de a începe, pur și simplu din lipsa unei identități a victimei. După luni de zile fără rezultate, apare ceva ce îl va pune pe Martin din nou în mișcare și îi va alimenta speranța că va putea rezolva cazul și prinde criminalul. Se pare că victima este Roseanna McGraw o americancă fără rude în viață și fără prieteni care să îi simtă lipsa, de aceea a fost atât de greu să i se de-a de urmă în excursia pe care o făcea prin Europa.

Analizând amănuntele vieții lui Roseanna și punându-le în legătură cu evenimente și persoane, polițiștii din echipa lui Martin găsesc piste de urmat, deși multe din ele presupun un volum enorm de muncă și lipsă de rezultate folositoare. În cele din urmă după analiza a sute de fotografii făcute de turiști veniți de pe toate continentele și interogând echipajul vasului de croazieră, Diana, din cabina căruia victima dispăruse, Martin găsește o pistă demnă de urmat și care se poate dovedi utilă în capturarea ucigașului. Acesta însă se dovedește a fi foarte puternic din punct de vedere psihologic și cum polițiștii nu au dovezi concrete care să-l acuze de asasinarea domnișoarei McGraw, lui Martin îi vine idea de a pune la cale un flagrant. Plănuit meticulos flagrantul se dovedește aproape inutil dar un mare consumator de resurse totodată.
Din nouă răbdarea detectivilor este pusă la încercare ca într-un final să apară momentul oportun. Însă un lanț de evenimente neplăcute este pe cale să strice toată munca depusă de detectivi. Ce reușesc aceștia să facă pentru a nu-și scăpa suspectul și pentru a definitiva ancheta puteți afla din lectura romanului.

Deși cartea a fost scrisă cu ceva vreme în urmă, 1965 este la fel de efervescentă și azi, fiind o poveste care nu-și pierde farmecul peste ani, putând fi savurată oricând, tocmai de aceea v-o recomand acum prin intermediul acestei recenzii.

Această recenzie pentru romanul Roseanna de Maj Sjowall și Per Wahloo e parte din campania editurii Allfa, „Citește și câștigă cărți pe viață din colecția Strada Ficțiunii”.