miercuri, 19 februarie 2014

Recenzie: Ingvar Ambjornsen - Frați de cruce

Pentru campania „Citeşte şi câştigă cărţi pe viaţă din colecţia Strada Ficţiunii” a editurii All am pregătit o nouă recenzie, cea pentru romanul scriitorului norvegian Ingvar Ambjornsen, Fraţi de cruce.
Odată începută lectura romanului avem în faţă o poveste oarecum amuzantă şi emoţionantă în acelaşi timp a doi prieteni, fraţi de cruce care încearcă să se adapteze societăţii contemporane în care se trezesc aruncaţi. Elling şi Kjell se străduiesc să se integreze în lume, după ce au fost eliberaţi dintr-o instituţie psihiatrică. Pe lângă problemele de ordin personal, Elling e un nevrotic posesor al unei imaginaţii hiperactive, iar Kjell e un uriaş slobod de gură şi ostil schimbatului lenjeriei intime, ei trebuie să înveţe să coabiteze într-un spaţiu nou, să folosească telefonul, să iasă în oraş, să îşi întemeieze relaţii de prietenie, să aibă grijă de vecina lor însărcinată, ce mai, să faţă  provocărilor cotidiene.

Ambjornsen consideră că ne ascundem cu toţii într-o mai mică sau mai mare măsură în spatele unor măşti şi tocmai acest lucru doreşte să-l demonstreze prin scriitura sa; să aducă la suprafaţă realitatea ce ne înconjoară şi modul în care fiecare dintre noi, precum personajele din acest roman, ne modificăm pe noi înşine pentru a ne potrivi cu ea şi a nu fi marginalizaţi de societate pentru că nu ne încadrăm în anumite tipare considerate normale.
Fraţi de cruce ne redă o parte din viaţa celor doi prieteni, Elling şi Kjell şi modul lor de a se modela pentru a corespunde cerinţelor societăţii norvegiene în care trăiesc. Ca urmare a dorinţei lor de a se integra şi a demersurilor şi presiunilor pe care Frank, asistentul social care îi are sub supraveghere, aceştia își achiziţionează două pisici, de care se simt mândri că sunt responsabili. Tot din impulsul de a fi responsabili îţi oferă ajutorul şi suportul pentru Reidun Nordsletten într-o seară când o găsesc căzută pe scări. Acesta este punctul când vieţile lor se schimbă definitiv şi irevocabil. Kjell se simte îndrăgostit de Reidun şi doreşte să îi fie alături ei şi pruncului pe care îl poartă în pântece, iar Elling face tot posibilul ca să îi vadă împreună, chiar şi cu preţul înfruntării lumii de unul singur în scopul de a-şi face noi prieteni cu care să îşi petreacă timpul acum că Kjell are o altă ocupaţie.
Romanul lui Ingvar Ambjornsen se încheie după ce Reidun dă naştere fetiţei sale, iar cei doi fraţi de cruce sărbătoresc momentul cum se cuvine prin prima beţie din viaţa lor.
Deşi pare o carte greu de abordat şi nu foarte tentantă v-o recomand cu plăcere. Veţi avea parte de 197 de pagini de o viziune surprinzător de profundă asupra vieţii şi totodată un elogiu adus prieteniei.

Citiţi-o cu plăcere şi încredere!