luni, 30 iunie 2014

Recenzie: Nicholas Sparks - Refugiul

Cine nu-l cunoaște pe Nicholas Sparks și romanele sale? Ei, așa mă gândeam și eu… toți îl știți și cred că îi cunoașteți stilul romantic inconfundabil, datorită romanelor sale de success și a ecranizărilor cu actori celebri, ecranizări care însă nu prea au ajuns prin cinematografele din România. Și aici vorbesc de ecranizările unor romane precum Ultimul cântec, Nopți în Rodanthe, Talismanul Norocos, Dragă John sau Jurnalul unei iubiri și chiar romanul pe care vi-l prezint astăzi Refugiul.
Publicat în 2010 cu titlul original Safe Heaven și tradus de Mihaela Buruiană și publicat de Rao în 2012, Refugiul este unul dintre cele mai romantice romane ale lui Sparks și mai ales unul încărcat de sentimente contradictorii și violență și tristețe.
Katie ajunge în Southport, un orășel din Carolina de Nord, urmărită fiind de un trecut violent. Odată ce își găsește o slujbă și o locuință începe să se simtă de-a locului, să aibă încredere în sine și în cei din jur. În plus magazinul universal de unde își face cumpărăturile este condus de un tip simpatic și fermecător. Alex, la rândul său este încă marcat de moartea soției sale dar trebuie totodată să conducă afacerea care îi asigură existența și să fie un părinte exemplar pentru cei doi copii ai săi, Josh și Kristen.

Începând din momentul în care Katie îi salvează viața lui Josh, între ea și Alex prinde contur o relație, însă fiecare dintre ei are proprii demoni interior cărora trebuie să le facă față. Și cum reușeșsc lucrul acesta? Fiecare dintre ei are pe cineva care să îi ofere suport și confort psihologic. În cazul lui Katie e vorba de vecina ei, Jo, care stă în căsuța de alături și care o vizitează, și îi oferă sfaturi. În cazul lui Alex, Joyce, angajata sa, e cea care îl impinge spre o nouă relație fiind acolo când are nevoie de o tură liberă la magazine sau când are nevoie de o bonă pentru copii.
În paralel cu povestea de iubire dintre Katie și Alex aflăm și detalii despre Kevin, un polițist și o parte importantă a trecutului lui Katie. Kevin este de fapt soțului lui Katie, pe care ea l-a părăsit din dorința de a scăpa de calvarul la care o supunea acesta, aici fiind vorba de violență fizică și privare de viață socială.
Atunci când Katie decide să urmeze sfatul lui Alex și să urmeze cursurile școlii de șofer în vederea obținerii permisului auto, Kevin reușește să îi de-a de urmă în sistemul asigurărilor sociale în ciuda noii ei indentități. De aici încolo romanul lui Sparks primește o tentă de thriller, determinând un nivel tot mai crescut de adrenalină în sângele cititorilor.
Finalul vine cu o doză de acțiune, cu suspans, violență și puțină magie. Fie numai și pentru acest lucru vă recomand cartea lui Sparks, dar pot să vă promit că dacă vă place o poveste de dragoste cear putea fi oricând reală, atunci Refugiul este cartea pe care o căutați.
Nicholas Sparks este un autor romantic de mare succes poate și datorită poveștilor sale care surprind realitatea și nu sunt clasicele povești de iubire cu final fericit care se preconizează încă de la început. În plus pe lângă doza de realism care însoțește fiecare din poveștile sale, Sparks are un fel aparte de a contura poveștile de dragoste, de a le face fermecătoare determinându-și personajele să folosească gesturi și cuvinte simple dar încărcate de emoții:
„Alex stătu cu Katie până după miezul nopții, ascultând povestea vieții ei anterioare. Când se simți prea obosită și epuizată să mai vorbească, o luă în brațe și o sărută de noapte bună. În drum spre casă, se gândi că nu mai cunoscuse niciodată pe cineva așa de curajos, puternic și plin de resurse ca ea.”

Refugiul de Nicholas Sparks e cartea potrivită atunci când vreți să evadați într-o lume în care poveștile de iubire sunt la fel de complicate ca în realitate.

Linkuri de achiziție: - elefant.ro: ediție cartonată, ediție paperback
                              - libris.ro: ediție cartonată