miercuri, 9 decembrie 2015

Recenzie: Juan Tafur - Pătimirile Mariei Magdalena

Romanul lui Tafur – La pasion de Maria Magdalena, în original – ne aduce o perspectivă diferită asupra vieții Mariei, Mariam în aramaică, din Magdala cea care a fost soția și primul ucenic al lui Isus, Isa in aramaică. Nu este o o perspectivă complet diferită, ci una care se bazează pe ceea ce istoricii au descoperit în ultimele decenii prin intermediul Evangheliilor necanonice și nu numai, dar este perspectivă umanizantă și mult mai credibilă decât ceea ce ne spune Noul Testament.

Mariam își începe povestea cu momentul în care a întâlnit-o pe mama lui Isa al cărei nume este tot Mariam și a plecat împreună cu ea să îl aștepte pe fratele ei Lazăr. Încet Mariam descoperă în ce fel Mariam și Iosif sunte legați de ea, de Lazăr și de tatăl lor. Totodată se îndrăgostește înce și de la distanță de Isa. Povestea de iubire dintre cei doi e destul de liniară. Nu există conflicte sau momente tensionate și nimic nu ne face să ne concentrăm atenția foarte mult asupra ei.

Ceea ce merită observat și urmărit de-a lungul celor 316 pagini de roman e evoluția lui Isa, de la ucenic la învățător, precum și modestia de care dă dovadă de fiecare dată când vorbește sau când îi ajută pe cei din jurul său.  Deși cu toții (mă refer la creștini) știm ce propovăduiește biserica și suntem învățați de mici despre toate miracole pe care Isus le-a făcut precum și despre păcatele și denigrarea la adresa Mariei Magdalena, este foarte interesant de abordat un alt punct de vedere. Până la urmă nimeni nu poate ști cu adevărat cum s-au întâmplat lucrurile acum mai bine de 2000 de ani.

Vă recomand să vă bucurați de lectura acestui roman, și să încercați să aveți o viziune cât mai deschisă spre diferențe de opinie și spre diferitele credințe ale celor din jur.