Recenzie: Julian Sanchez - Glasul Morților

Titlu original: “La voz de los muertos”
Traducere din limba spaniolă: Mariana Piroteală
Editura: ALLFA
Număr pagini: 415
An apariție: 2014

Romanul lui Sanchez, nu se încadrează în clasicele romane polițiste care le întâlnim la tot pasul. În primul rând diferă prin schimbarea spontană și nesemnalizată a naratorului. Aproape fiecare personaj fiind și povestitor. Astfel, cartea se joacă cu mintea cititorului, făcându-l mai atent la lectură.

David Ossa este un inspector de poliție în Barcelona. El primește un caz complicat, 4 cadavre prezentând eviscerare, membre despărțite de corp și semne ritualice. Împreună cu echipa sa, depune toate eforturile necesare pentru a afla cine este vinovatul. Interoghează vecinii, rudele celor decedați, inclusiv mafia, care se face părtașă datorită cantităților de droguri găsite la locul crimei.
Nu după mult timp este anunțată o altă crimă multiplă ce are loc și care se asemănă în unele privințe cu prima. Cazul devine din ce în ce mai complex și mai greu de rezolvat.
David are parte de o copilărie mai puțin comună; este singur la părinți, verișori săi îl urăsc și îl consideră laș. Ceea ce-l face să se avânte într-o mină pentru a le demonstra contrariul. În acest loc pe lângă faptul că se pierde și nimeni nu știe unde se află, dobândește niște capacități noi precum vederea în întuneric și strania percepție a morții, care-l vor ajuta în viitor.
Textul este redactat pe baza alternanței evenimentelor trecute și cele prezente din viața lui David, cu scopul de a sublinia atât însușirea abilităților speciale cât și acumularea experienței în domeniul criminalisticii.
Toți sunt determinați să declare cazul închis sub numele de asasinat multiplu și sinucidere, însă nu și David. Pentru el unele lucruri nu se leagă și este hotărât să afle ce s-a întâmplat cu adevărat. Este obsedat, aude voci, are halucinații și mai mult decât atât este urmărit de o umbră. Nimeni nu îl poate înțelege, nici măcar iubita lui ,Maria, care dispare și nu mai ia legătura cu el.
Își continuă ancheta de la trecutul autorului asasinatului și în final al sinuciderii, Ignacio Pozales. Astfel este condus la tatăl lui Ignacio, Emilio, fost inspector de poliție care în 1969 este obligat să închidă un caz identic. În urma acestui caz, Emilio este declarat handicapat, nebun și este internat. David merge la Emilio cu scopul de a afla versiunea lui și este șocat să afle că Emilio se confruntă cu aceeași umbră; totodată susține că umbra ar fi cea care îi controlează pe criminali să ucidă și pe urmă să se sinucidă. David are de luat o decizie importantă, să își continue ancheta opunându-se dorinței superiorilor ori să închidă cazul și să nu rezolve misterul umbrei.
Stilul ceva mai diferit al lui Sanchez cu îmbinarea prezentului și a trecutului, cu elemente magice și realiste totodată face lectura dificilă, dar palpitantă.
Cartea poate fi achiziționată de aici.