duminică, 21 februarie 2016

Recenzie: Brandon Sanderson - Calea Regilor vol 1

Cu opera lui Brandon Sanderson am mai făcut cunoștință. Am citit Elantris cu ceva vreme în urmă așa că știam la ce să mă aștept când m-am apucat de Calea Regilor. Am pătruns în lumea creată de Sanderson după ani întregi de cercetări și pot afirmă că e atât de complexă încât e imposibil de a o înțelege în totalitate de la prima lectură a primului volum. Aceeași problemă am întâmpinat-o și când am lecturat Cântecde Gheață și Foc ori Roata Timpului, așa că m-am oprit din a-mi face griji, după câteva pagini lecturate.
O altă problemă, una minoră aș zice, poate fi numărul mare de cuvinte pe care autorul le-a creat și care au dat numeroase bătăi de cap traducătorului, dar Ana Veronica Mircea le-a dat de cap și ne-a oferit accesul spre ținutul Rosharului unde se pot găsi numeroase creaturi fantastice: spreni, chuli, ryshadium ori plante care se ascund de pericole sau demoni ai furtunilor. Și asta nu e tot, există numeroase obiecte magice precum cristalsăbiile ori cristalarmurile, animmozii sau fabrialele și toate acestea ar trebui să contribuie la existența unei lumi pașnice și prospere. Numai că, nu e chiar așa, ținutul e în război. Se putea un medieval fantasy fără război? Nu prea cred.

Pentru a afla detaliile și a vedea cum se leagă diferite ițe ale poveștii trebuie urmărite cu atenție cele patru personaje importante ale romanului:
-          Prințul Dalinar Kholin, fratele regelui ucis, Ghimpele Negru cum mai este el numit. De când fratele său a fost ucis în timpul unui tratat de pace și mai ales de când a început să aibă viziuni, pe care majoritatea le consideră semne ale bătrâneții, planul său de a-I vedea pe toți uniți ca în vremurile apuse ale Radianților pare să nu aibă soți de îzbândă.
-          Kaladin, un tânăr care a dat chirurgia pe război și care este considerat binecuvântat de furtună dar care ajunge să cadă până pe ultima treaptă socială devenind un sclav înfierat cu glifa shash (periculos). Kaladin este poate cel mai real personaj al romanului, iar povestea lui merită urmărită pentru a afla ce îi rezervă soarta, dar mai ales DE CE îi rezervă soarta astfel de lovituri crunte.
-          Szeth-fiu-fiu-Vallano, asasinul în alb este cel care l-a ucis pe regale Gavilar și a declanșat războiul dintre alethi și parshendi. Doar că deși are abilități ieșite din comun e un făr' adevăr ceea ce înseamnă că nu e stăpân pe ceea ce urmează să facă, el fiind doar sclavul celui care deține Piatra Jurământului.
-          Lumea femeilor nu a fost nici ea uitată de către autor, astfel că avem două reprezentante de seamă. Una este prințesa eretică Jasnar Kholin care este implicată în studii și cercetări secrete, iar cealaltă este Shallan, ucenica lui Jasnar, o tânără decisă să facă orice pentru a recâștiga avuția și puterea casei sale. Țineți-vă bine, cele două au de fapt interese contrare! Ce va ieși din asta? Vom vedea.
Aceasta este doar o mică parte din ceea ce primul volum din Calea Regilor aduce cititorilor. Considerați acestea ca pe un aperitiv pentru un festin fantasy dintre cele mai alese.

Linkuri de achiziție direct spre carte: prin elefant.ro, prin libris.ro ori prin bookcity.ro sau varianta in engleză pe okian.ro ori pe books-express.ro

Vă doresc lectură plăcută!